24:1 På förebilden har de stora fönstren på långsidorna dubbla gummilister runt om.
Ritas in med svart spritpenna (ultrafin spets) och linjal, se bild 45.
Listerna ska ligga på ömse sidor om de graverade ramarna.
På de öppningsbara fönstren utanför och innanför silverramarna.
De rundande hörnen tas från hålmall (eller ritas in på fri hand).
24:2 Gummilisterna runt dörrparen ritas in på samma sätt, dock med fin spets (0,5 mm breda = aningen grövre än på 24:1) Mittlisten görs bredare, 1,0 mm.
Dörrarnas fönster ritas med ultrafin spets, så även de 22 mm långa dropplisterna över dörrparen.
På ömse sidor om hyttdörrarnas ledstänger ritas in fina ”skugg”-linjer.
Även runt vindrutornas ramar ritas svaga svarta linjer in.
Destinationsskylten på fronten målas svart med spritpenna, innanför den graverade rektangeln.
24:3 På bilden ovan syns några av dekalerna ditsatta:
Varningsmärkning på backspeglar + koppelkåpa, samt operatörens logga i fronten.
Saknas ännu bå bilden: Rambalksmärkning, fordonsnummer samt tågets namn (i detta fall nr 3105 ”Bombi Bitt”)
Så även ortsnamn i derstinationsskyltarna.
Saknar du dekaler, men är man stadig på hand – rita in märkningen med stålpenna/ vitt tusch!
24:4 Som sista jobb är det nu dags att pensla över kåporna med halvblank/ sidenmatt klarlack (Humbrol 135),
både för att få rätt ytfinish och för att skydda modellen.
Därmed är modellen klar!
Maila mej gärna om du har frågor, på: jorgenedgar67(a)hotmail.com
Jörgen Edgar