Om du önskar fungerande belysning är det dags att ta sej an ljusledarna. (Om inte, hoppa till 14:4, och sedan direkt till Steg 15!)
14:1 Fiberoptiken kapas till längder om 13 mm (2x2 st) för topplyktorna 19. respektive
7 mm (2x2 st) för de nedre
lyktorna 20.
19. böjes till i båda ändarna enl bilden ovan, medans 20. böjes i ena änden.
Enklast är det om man försiktigt värmer änden på optik-ämnet med t ex tändare, böjer till med plattång och sedan kapar längderna med sidavbitare. Räkna med några misslyckade försök!
14:2 Nu ska de nedre lykthusen 21. tillverkas, enligt bild 19:
Kapa till de fyra lykthusen ur plaströr alt. kabelisolering (ytterdiam ca 3,0 mm, innerdiam 1,5 mm).
OBS att de ska vara snedskurna i änden som ska vetter mot karossen, så de matchar frontens lutning/ rundning.
Det ”längsta” stället på lykthuset ska vara 2 mm.
14:3 Stick in ljusledarna 20. i lykthusen 21. - den krökta änden – som på bilden.
Därefter sticks 20/21. in i frontens hål.
Studera även bild 22!
Vrid till rätt position, så 20. pekar mot chassiets ljuskälla. Samtidigt ska 21. ha rätt position gentemot fronten.
Lägg en droppe universallim runt 21. på kåpans insida, för att fästa lyktorna.
14:4 Önskas lyktor utan belysning är det bara lykthusen 21. som behöver tillverkas/ monteras. En täckande droppe vitlim över hålet på 21. får tjäna som ”reflektor”.
14:5 Topplyktorna: stick in de S-formade ljusledarna 19. i respektive hål i skyltskåpet 14.
Endast 1 mm av ändarna ska sticka ut. Fäst dessa med en droppe universallim rakt över den synliga änden.
Även dessa ljusledare måste vridas i rätt läge, så de pekar mot chassiets ljuskälla.
På insidan av kåpan: droppa lite universallim vid fästena.
Gör en test mot en lampa, för att kolla att ljuset ser OK ut i lyktorna.
VIKTIGT - fiberoptiken får ej målas över, då stoppas ljusflödet!